onsdag 6 april 2011

Vår hemska sömn

Dethär med dotterns sömn är verkligen inget att hurra över hos oss. Hon sover bra då pappa nattar alltid då jag är borta på jobb, sover bra på dagarna också då pappa eller fammo är ute på promenad med henne, men utan att överdriva 8/10 somnar hon bra då vi är ute på promenad, annars skriker hon i vagnen, somnar sittandes och vaknar och skriker då jag försöker lägga ner henne. Ungefär 9½/10 somnar hon utan en massa skrik och hysteriska utbrott på kvällarna då jag nattar. Liksom vi vet att hon KAN sova men hon KAN inte sova med mig, liksom vaaaaarför?! 


I förrgår kväll had vi cirkus till kl 11 då jag fick nog och vi gick ner till vardagsrummet och kolla tv en stund och gick sen tillbaka för att sova, då somnade vi samtidigt, dottern nöjd och glad. 
Igår gick det konstigt bra och hon somna inom en timme utan skrik.
Men nu idag igen på promenaden, hon skriker som om hon håller på att dö om hon ligger, men somnar snabbt sittandes tills jag lägger ner henne så försiktigt jag bara kan och hon blir hysterisk och sådär håller vi på.. Hon kan inte ha obekvämt, hon är trött och hon är inte sjuk utan hon kan bara inte somna då jag är där. Kan det va så!? Hur hemskt är inte det, en mamma som inte får sitt barn att slappna av och somna i lugn och ro. herregud.

5 kommentarer:

  1. Ivar somnar aldrig när jag e me. De ha han haft problem me redan innan halvårsåldern. Han måste i alla fall få vara ostörd och själv, annars är det bara rop och skrik. Det tog ju en bra stund innan vi håxade att så var fallet, att vi bara störde. Sen tog de en bra stund innan han själv lärde sig konsten att komma till ro och somna själv, ensam.

    SvaraRadera
  2. har tänkt tanken nog, men ändå, varför ere bara jag som stör då isf?

    SvaraRadera
  3. Hon känner väl dig bäst och vet precis hur du komer att reagera..? Int e dom dumma int ;)

    För om hon somnar o sover lugnt när nån annan lägger henne, e det väl int att hon sku vara rädd eller så..? Min syn på saken såhär som utomstående e att hon har dig rullat runt lillfingret och vet exekt vilka "buttons to push"..

    Såg annars att Mattis syrra had fått en pojke i förra veckan :) Så kul! Nu har Bella ennu mera kusiner :)

    SvaraRadera
  4. det kan hända, men int förstår jag att hon eller nån sku tycka att he he värt att skrik sig hes flera timmar och sen somn av att hon int ork skrik nåmer. Hon kommer ju ingen vart med att push the button, förutom just dendä ena kvällen. gahh.
    men knasigt nog gick det bra ikväll igen! en timma tog det men perus "ja-vill-int-sova" gnäll som int höll i så läng. så kanske det finns hopp :D

    jaa, jag längtar till ja får sii lillbejbi, och bella ha lärt sig att säg "iiin" =kusin ;)

    SvaraRadera
  5. Ja int vet ja. Hon vill väl vara nära dig och få din totala uppmärksamhet hellre än att vara ensam..?? Nåja, bara min teori.

    I natt va Ivar precis likadan. Han vakna kl 23 (om han vaknar på natten e de just 3 h efter läggdags), han vägra sova, sku bara kramas o int ligga ensam. Helt mysigt nog men problem har ju vi i stället när han inte kan somna me mig/oss. Han lugnar sig nog, men sen tar det fast flera timmar innan han slocknar... Så de va bara att lägga honom efter otaliga försök tillbaka i sin säng o låta honom skrika ut sina aggressioner. Det går liksom snabbare för honom på de vise konstigt nog... ;) Fast på kvällarna somnar han ju utan ett knyst oftast..

    SvaraRadera