tisdag 2 oktober 2012

Underbara Izabelle 3 år 



                     Underbar, snäll, liten, stor, omtänksam, envis, pratkvarn, funderare, känslig



Hon tycker om det mesta som att buusa, springa ute, cykla, klättra, dansa, sjunga, pyssla, modellera, åka på äventyr. Dammsuga, baka och laga mat är också roligt för det mesta.

Egentligen finns det få saker hon inte tycker om att göra, men hon är skeptisk till att simma, men då hon väl är i vattnet tycker hon det är roligt. Rita gör hon sällan och tycker mera om då jag ritar och hon får se på. Hon klär oftast på sig själv och tycker det är roligt att välja kläder men lika ofta vill hon leka bebis och jag ska jag klä på henne. Hon sover ibland utan blöja och det brukar gå bra om jag väcker henne då jag går och sova och har henne att kissa på pottan, men senaste gångerna har hon tagit illa upp då jag kommit och väckt henne och sagt att "jag går själv då jag måst!!" så ibland har hon klara hela natten och ibland kommer de i sängen på morgonen. Men det är nog så det är i den åldern. 


Jag tycker hon kan kompromissa och resonera jätte bra för att bara var 3 år. Det är sällan hon får dom klassiska "trotsanfallen" tack vare att hon kan prata och förklara så bra, och jag pratar och förklarar åt henne. Är det sånt vi måste göra som hon inte vill (t.ex till butiken) förklarar jag varför vi måste och då hon märker att hon inte har någon annan lösning att komma med går det bra att åka dit. 
Samma sak är det andra vägen då t.ex hon vill ha regnjackan ovanpå vanliga jackan och jag inte riktigt gillar men jag märker ju då jag inte har riktigt något vettigt att komma med för att hon inte skulle kunna klä sig så, så ger jag mig. Men ingen av oss skriker och fräser åt varandra <3



Hon sover oftast inte dagsvilan men ibland då vi varit på något riktigt roligt kan hon slumra till på soffan. Nätterna sover hon bra, mycket bättre än för t.ex ett år sen! Vi läser saga alla tre och pratar en stund och sen går vi ner (Emelie somnar oftast någon timmer senare) och ibland somnar hon snabbt , är hon föör trött gråter hon en stund tills hon somnar men oftast orkar hon tjabla och ifråga sätta varför hon ska sova och inte jag. Så då tjablar vi en stund, men det är inte så farligt. För stunden kan det vara rätt irriterande men bra mycket bättre en gråt och skrik. Och jag vill att hon ska ifrågasätta allting, tänka själv och känna rättvisa och gemenskap och det tror jag faktiskt att hon gör.


1 kommentar: